سازه اسکلت فلزی - سخنرانی درباره : سازه ایمن و پایدار
فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط
سازه اسکلت فلزی - سخنرانی درباره : سازه ایمن و پایدار
8 مرداد 1393 ساعت 3:38 | بازدید : 1545 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )
سازه اسکلت فلزی - سخنرانی درباره : سازه ایمن و پایدار

نوشته ‌شده به دست { فربد حیدری } Farbod Heidar

در این صفحه سعی شده چند مقاله در راستای یک موضوع گنجانده شود امید وارم نظرات شما باعت کمک به تکمیل این صفحه شود .

 

نكات اجرایی زیرسازی پی : 
در نظر میگیریم یك سازه اسكلت فلزی را بخواهیم اجراکنیم ، مراخل ساخت پی اولیه که اکثرا مانند هم هستند ، اما قبل از شرح مختصر مراحل ساخت پی ، باید دقت کنیم که ابتدا نقشه فونداسیون را روی زمین پیاده کنیم و برای پیاده كردن دقیق آن بایستی جزییات لازم در نقشه مشخص گردیده باشد.

از جمله سازه به شكل یك شبكه متشكل از محورهای عمود بر هم تقسیم شده باشد و موقعیت محورهای مزبور نسبت به محورها یا نقاط مشخصی نظیر محور جاده، بر زمین بر ساختمان مجاور و غیره تعیین شده باشد.

(معمولاً محورهای یك امتداد با اعداد 3،2،1 و... شماره گذاری می شوند و محورهای امتداد دیگر با حروف C-B-A و... مشخص می گردند.)

همچنین باید توجه داشت ستونها و فونداسیونهایی را كه وضعیت مشابهی از نظر بار وارد شده دارند، با علامت یكسان نشان می دهند : ستون را با حرف C و فونداسیون را با حرف F نشان میدهند. ترسیم مقاطع و نوشتن رقوم زیر فونداسیون، رقوم رویفونداسیون، ارتفاع قسمت های محتلف پی، مشخصات بتن مگر، مشخصات بتن، نوع و قطر كلی كه برای بریدن میلگرد ها مورد نیاز است باید در نقشه مشخص باشد. قبل از پیاده كردن نقشه روی زمین اگر زمین ناهموار بود یا دارای گیاهان و درختان باشد، باید نقاط مرتفع ناترازی كه مورد نظر است برداشته شود و محوطه از كلیه گیاهان و ریشه ها پاك گردد. سپس شمال جغرافیایی نقشه را با جهت شمال جغرافیایی محلی كه قرار است پروژه در آن اجرا شود منطبق می كنیم ( به این كار توجیه نقشه می گویند) پس از این كار، یكی از محورها را (محور طولی یا عرضی ) كه موقیعت آن روی نقشه مشخص شده است، بر روی زمین، حداقل با دو میخ در ابتدا و انتها، پیاده می كنیم كه به این امتداد محور مبنا گفته می شود؛ حال سایر محورهای طولی و عرضی را از روی محور مبنامشخص می كنیم (بوسیله میخ چوبی یا فلزی روی زمین) كه با دوربین تیودولیت و برایكارهای كوچك با ریسمان كار و متر و گونیا و شاقول اجرا می شود. حال اگر بخواهیم محل فونداسیون را خاكبرداری كنیم به ارتفاع خاكبرداری احتیاج داریم كه حتی اگر زمین دارای پستی و بلندی جزیی باشد، نقطه ای كه بصورت مبنا (B. M) باید در محوطه كارگاه مشخص شود ( این نقطه بوسیله بتن و میلگرد در نقطه ای كه دور از آسیب باشد ساخته می شود. ) 
نكات فنی و اجرایی مربوط به خاكبرداری: داشتن اطلاعات اولیه از زمین و نوع خاك از قبیل : مقاومت فشاری نوع خاك بویژه از نظر ریزشی بودن، وضعیت آب زیرزمینی، عمق یخبندان و سایر ویژگیهای فیزیكی خاك كه با آزمایش از خاك آن محل مشخص می شود، بسیار ضروری است. در خاكبرداری پی هنگام اجرا زیرزمین ممكن است جداره ریزش كند یا اینكه زیر پی مجاور خالی شود كه با وسایل مختلفی باید شمع بندی و حفاظت جداره صورت گیرد؛ به طوری كه مقاومت كافی در برابر بارهای وارده داشته باشد یكی از راه حلهای جلوگیری از ریزش خاك و پی ساختمان مجاور، اجرای جز به جز است كه ابتدا محل فونداسیون ستونها اجرا شود و در مرحله بعدی، پس از حفاری تدریجی، اجزای دیگر دیوارسازی انجام گیرد. 
نكات فنی و اجرایی مربوط به خاكریزی و زیرسازی فونداسیون : چاههای متروكه با شفته مناسب پر می شوند و در صورت برخورد محل با قنات متروكه، باید از پی مركب یا پی تخت استفاده كرد یا روی قنات را با دال بتن محافظ پوشاند. از خاكهای نباتی برای خاكریزی نباید استفاده كرد. ضخامت قشرهای خاكریز برای انجام تراكم 15 تا 20 سانتیمتر است. برای انجام تراكم باید مقداری آب به خاك اضافه كنیم و با غلتكهای مناسب آن را متراكم نماییم، البته خاكریزی و تراكم فقط برای محوطه سازی و كف سازی است و خاكریزی زیر فونداسیون مجاز نمی باشد. در برخی موارد، برای حفظ زیر بتن مگر، ناچار به زیرسازی فونداسیون هستیم، اما ممكن است ضخامت زیرسازی كم باشد (حدود 30 سانتیمتر) در این صورت می توان با افزایش ضخامت بتن مگر، زیرسازی را انجام داد و در صورت زیاد بودن ارتفاع زیرسازی، می توان با حفظ اصول فنی لاشه چینی سنگ با ملات ماسه سیمان انجام داد.

 

لزوم نگرش یکپارچه در طراحی و ساخت برای نیل به سازه ایمن و پایدار

Top of Form

Bottom of Form

پروفسور محسن غفوری آشتیانی، رئيس انجمن مهندسی زلزله ايران

ضمن تشکر از جامعه مهندسان مشاور به خاطر برگزاری سلسله جلسات ، هم اندیشی در تامین زندگی ایمن در مناطق زلزله خیز که این اولین جلسه‌ای است که برگزار شده است.

اکثر انسانها در تمامی حرفه‌های کاری اعم از صاحبان علم، سیاستمداران و دولتمردان، مجریان، معلمان، مهندسان، پزشکان، کشاورزان، صنعتگران، کارگران و... همگی در جهت دست‌یابی به آسایش و زندگی ایمن مردم با دو هدف اصلی: حفظ جان و سرمایه (مال) انسان‌ها هر روز در حال کار و تلاش هستند.

بعبارتی همه کارهائی که هر شخص در زندگی مادی انجام می‌دهد برای داشتن یا رسیدن به زندگی خوب با حفظ جان و مال است. می‌توان این دو مورد را در یک کلمه «معاش انسانها» نیزخلاصه نمود. این دو هدف مهم در سراسر جهان با عناوین مختلفی مانند:«توسعه پایدار» و «پیشرفت» مطرح است. در پیشرفت به جنبه‌های الهی، اخلاقی و روحی انسان و عدالت توجه بیشتری وجود دارد. فکر میکنم هر دو در اصل یکی است، چه توسعه پایدار و یا پیشرفت ؛ بحث فلاسفه است.

سوال: چرا میزان تحقق این اهداف مشترک در برخی جوامع زیاد و در برخی جوامع کم است. کدام کشورها در کدام بخش یا بعد موضوع تا حدودی موفق و یا نا موفق بوده‌اند؟ آیا ناموفق بودن آندسته از جوامع مانند کشور ما در زمینه ایمنی در برابر زلزله، به دلیل فقدان دانش و دانائی است؟ اگر عیلرغم تلاش همه ما نتوانسته‌ایم به این اهداف برسیم، چرا؟ مگر کسی از زندگی در «شهر امن» بدش میاد؟ مگر همه شعارها و قانون نمی گویند: ایمنی، ایمنی،..... پس چرا شهرهای ما در برابر سوانح امن نیستند؟

آیا قانون و رهنمود نداریم؟ آیا در تبدیل علم و دانش به عمل و پیاده نمودن دانسته‌ها در عمل و اجرای قانون کوتاهی شده است؟ مسلماً مشکل دانش نیست، بلکه این است که دانشی را که داریم، بدان عمل نمی‌کنیم. میتوان گفت تبدیل علم به عمل یا پیاده سازی دانش (Implementation of Know-How) یک هنر است. این دیگر یک دانش و تخصص و .. نیست. بلکه یک هنر کار جمعی با منافع مشترک است. نیاز به باور به دانسته‌های خود داریم.

ما خودمان خیلی چیزها را می‌دانیم، اما چقدر عمل می‌کنیم. ما چقدر به دانش‌ها و دانسته‌هایی که داریم عمل می‌کنیم؟ حالا اینکه چرا عمل نمی‌کنیم باز خودش دلیل دارد. یکی از دلایل آن نداشتن باور کامل و قلبی به دانسته‌هایمان است و یا اینکه فکر می‌کنیم زیاد در حفظ جان و مالمان تاثیر ندارد. یا باور داریم، ولی باور قلبی نشده، زیرا باور قلبی است که منجر به عمل می‌شود. از این بحث‌های فلسفی نتیجه می‌گیریم که باید با همکاری با یکدیگر و تلاش در راستای منافع مشترک و اینکه تلاش مشترک باعث ارتقای شخصی و حرفه‌ای می‌شود باور قلبی داشته باشیم تا بتوانیم چالش‌های موجود در حرفه مهندسی ساخت و ساز و توسعه ایمن در برابر زلزله را با در فرایند تبدیل علم به عمل حل کنیم.

مشکل دیگر عدم نگاه یکپارچه هست. در بحث طراحی، مهندسان معمار، سازه، تأسیسات و... باید نگرشی یکپارچه در زمینه‌های اجرا، نگهداری و نظارت با یکدیگر داشته باشند. به عنوان مثال، در حوزه ساخت و ساز شهری باید بدانیم که ساختگاه عملاً یک پلت فرم شهری محسوب می‌شود که نمی‌توان هر چیز را در هر جا ساخت و باید به تقسیمات شهری و ضوابط تعیین شده توجه نمود.

اگر جامعه مهندسان اعم از مهندسان سازه، معمار، شهرساز و ... دیدگاه یکپارچه با همدیگر و با جامعه داشته باشند آنگاه می‌توان توقع داشت که دیگران در این جامعه مهندسی نفوذ نکرده و با تزریق پول یا سود باعث تخریب این جامعه نخواهند شد. پس چون ما یکپارچه نگاه نمی‌کنیم، منافعمون یکی نمی‌شود. خوب، بازیگران این جریان چه کسانی هستند که نگاهشان یکی نیست، دیدگاه‌هایشان متفاوت است؟ یک گروه مدیران و سیاست‌گذاران است که بازیگر این جریانند. یک گروه دیگر صاحبان سرمایه هستند که فقط نگاهشان به حجم و گسترش سرمایه است؛ و گروه دیگر مهندسان است که مهندس می‌خواهد بسازد. ما یک نگاه یکپارچه می‌خواهیم داشته باشیم. یعنی این جریان‌ها در راستای تکمیل یکدیگر عمل کنند.

اصطلاحاً به این می گویند نگاه یکپارچه به دنیا داشتن در یک اصطلاحی بهش می‌گوییم مدیریت ریسک از سطح خرد تا کلان. در این اندر کنش چرخش یعنی پول در جریان مهندسی با نگاه مهندسی قرار می‌گیرد و همه در خدمت توسعه و پیشرفت که منجر به حفظ جان و مال شود.

رفع این چالش‌ها و تحقق اهداف عالیه حفظ جان و مال را می‌توان از دیدگاه‌های متفاوتی مورد بررسی قرار داد: 1-دیدگاه مهندسی 2- دیدگاه اقتصادی 3- دیدگاه جامعه و مردم.

آنچه مسلّم است اینکه تمام مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را نمی‌توان هم‌زمان حل نمود، لذا باید حوزه خود را کوچک کرده و هر کس به فراخور دیدگاه به این مسائل نگاه کند. لذا ما فقط به بعد مهندسی آن در این جلسه می‌پردازیم تا با دریافت نظرات جمع بتوانیم در آینده قدم‌های مشترک برداریم.

برای مثال از دیدگاه مهندسی باید توجه نمود که آیا مهندسان معمار، سازه، تأسیسات، ژئوتکنیک و... دارای منافع و نگاه یکپارچه هستند؟ آیا همگی آن‌ها برای رسیدن به یک منفعت گام بر می‌دارند؟ در حال حاضر میتوان گفت که اکثراً دارای دیدگاه‌ها، اولویت ها ومنافع حرفه‌ای و شخصی متفاوت هستیم؛ و تا کنون نتوانستیم منافعمان را مشترک کنیم. معمار یک منفعت داره. سازه یک منفعت داره. اینها بایستی بیایند کنار همدیگر. چون کنار هم قرار نمی‌گیرند و تفاوت منافع وجود دارد، پس در عمل دچار مشکل می‌شویم.

آیا ما مهندسان هم با همدیگر دارای نگاه یکپارچه هستیم؟ آیا معمار با سازه، تاسیسات و... با یک منفعت و نگاه بهش نگاه می‌کنیم؟ آیا همون یک نگاه رو داریم؟ هممون یک جور نگاه می‌کنیم؟ یا نه؟

واضح است که جامعه مهندسان باید اصلاحات را از اعضای خود شروع کرده و سپس از دیگر اقشار جامعه مانند سرمایه‌داران، سیاستمداران و سایر مسئولان ذیربط درخواست منافع مشترک داشته باشند. به عنوان مثال در ایران این یکپارچگی و هماهنگی در جامعه پزشکان مخصوصاً در مسائل بزرگ و حساس به خوبی مشاهده می‌شود.

ما می‌خواهیم بحث رو با کمک شما دوستان به جایی برسانیم که ما مهندسان چگونه می‌توانیم نگاهمون را یکپارچه کنیم. منافعمون رو یکپارچه کنیم. با همدیگر کار کنیم. از بعد ساخت و ساز. نمی‌توانیم هر چیزی رو هر جایی بسازیم. خودش تقسیمات زیادی دارد. در بحث طراحی از بعد معمار سازه و تاسیسات و ... در بعد اجرا ، نگهداری و نظارت. این عوامل اگر بیایند و نگرش‌ها رو یکی کنیم، یعنی من مهندس زلزله با مهندس سازه، با مهندس شهرساز اگر بتوانیم به نگاه یکپارچه و جامع و یکسان برسیم، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که دیگران در جامعه مهندسی ما نفوذ نکنند و باعث تخریب این جامعه با تزریق پول و زور و... شوند.

در جهت دست‌یابی به زندگی ایمن از دیدگاه مهندسی، انجمن مهندسی زلزله ایران و جامعه مهندسان مشاور را دو قشر تاثیر گذار در کشور می‌توان به شمار آورد.

جامعه مهندسان مشاور در برگیرنده مهندسانی است که دارای عمل و دانش در کنار هم بوده و انجمن مهندسی زلزله شامل دانشگاهیانی است که در جهت پیشبرد علم گام بر می‌دارند،

لذا با درک این حقیقت غیر قابل کتمان که شهر یا کشور ما ایمن نیست، نیاز به همکاری نزدیک این دو گروه احساس می‌شود.

در انتها می‌توان گفت که مشکل اساسی کشور در دست‌یابی به زندگی ایمن، نه دانش است، نه آیین‌نامه و نه قانون بلکه حلقه مفقوده، مدیریت می‌باشد.

مدیریت با ایجاد ارتباط میان بخش‌های مختلف مهندسی، اقتصادی و اجتماعی می‌تواند زمینه‌های لازم را برای ایجاد حرکت یکپارچه به سمت زندگی ایمن فراهم سازد.

 

با تشکر منبع : ؟

مختصری درباره قالب بندی :


قالب بندی فونداسیون چگونه است؟
قالب بندی باید از تخته سالم بدون گره به ضخامت حداقل 5/2 سانتیمتر یا ورقه های فلزی صاف یا از قالب آجری (تیغه 11 سانتیمتری آجری یا 22 با اندود ماسه سیمان برای جلوگیری از خروج شیره بتن) صورت گیرد.

لازم به یادآوری است كه پی های عادی را می توان با قرار دادن ورقه پلاستیكی ( نایلون ) در جداره خاكبرداری از آن به عنوان قالب استفاده كرد.

 

سازه سازه فلزی مزایای سازه فلزی پیش ساخته

 

از مهمترین مزایای سازه فلزی پیش ساخته میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
1. صرفه جویی در مصالح در ساخت سازه فلزی
2. صرفه جویی و سرعت بالا در مدت ساخت و نصب سازه فلزی
3. استفاده بیشتر از فضای زیر پوشش
4. مقاومت زیاد سازه فلزی
5. دوام زیاد سازه فلزی
6. خواص ارتجاعی در سازه فلزی
7. پیوستگی مصالح
8. تقویت پذیری و امکان مقاوم سازی در سازه فلزی 
9. شرایط آسان ساخت و نصب سازه فلزی
10.سازه فلزی دارای وزن کمی است.
11. سازه فلزی مزیت اشغال کمتر فضا را داراست.
12. ضریب نیروی لرزه ای سازه فلزی 
13. قیمت مناسب

=========================

رامسر- آپارتمان - فروش -خرید - آپارتمان اجاره ای - آپارتمان فروشی . + الهیه - املاک - باغ فروشی - تهیه مسکن - خرید آپارتمان - خرید خانه - رهن اجاره - رهنی - زعفرانیه . - زمین صنعتی - زمین فروشی - سوله - فردیس - فرمانیه - فروش آپارتمان - فروش خانه - فروش ویلا - فروش کلنگی . - فروشی - محمودیه - مسکن - مشارکت در ساخت - مشاورین املاک - مغازه - ملک - نیاوران - کارخانه - کرج - کلنگی - یوسف آباد –
زیباترین آپارتمان , گران ترین آپارتمان , آپارتمان زیبا , فروش آپارتمان , خرید اپارتمان 
, گرانترین اپارتمان , آپارتمان مجلل , قشنگترین آپارتمان در تهران , عکس آپارتمان زیبا , بهترین آپارتمان , عکسهای آپارتمان , خرید و فروش اپارتمان درج آکهی فروش آپارتمان
برچسب‌ها: ویلا, خرید, فروش آپارتمان های لوکس ساحلی در رامسر از 80 تا 183
رامسر-فروش- ( خرید ) آپارتمان های لوکس ساحلی در رامسر از 80 تا 183 متری - تلفن 09361014411 - تلفن : 09109808523 - 
سازمان نظام مهندسی ایران با همکاری بانک صادرات و شرکت های سرمایه گذاری سپهر اقدام به ساخت مجتمع آپارتمانی در رامسر نموده است و این مجتمع هم اکنون آماده تحویل به مشتریان است. - این مجتمع ساحلی دارای دو فاز آپارتمانی (در منطقه لیدو رامسر واقع شده است ) و دارای چشم انداز مسلط به دریای مازنداران و جنگل های زیبای منطقه رامسر است . - در ساخت این مجتمع کلیه قوانین مربوط به نظام مهندسی به اجرا درآمده است و در آن سعی شده نمونه ای از رعایت قوانین مهندسی ساختمان از نظر ( مکان یابی ، نقشه ، ایمنی و بکار گیری بهترین مواد ساختمانی بهمراه اجرای قوانین ساخت ) به بهترین شکل ممکن شکل پذیرد . - این مجتمع آپارتمانی بی نهایت زیبا ، مشرف به دریا و جنگل سوپر لوکس با تمام امکانات رفاهی است - متراژ آپارتمانها از 80 متری تا 180 متری در 10 طبقه 10 واحدی با ورودی های جداگانه غربی ، مرکزی و شرقی برای سلیقه های متفاوت یک ، دو و سه خوابه ساخته شده است - امکانات اولیه و پیشرفته ( آسانسور ، پکیج اختصاصی ، سیستم گرمایش پیشرفته و ... - هر واحد کاملا مجزا از واحد های دیگر - ترکیبی از بهترین متریال با بهترین طراحی و نور پردازی در داخل آپارتمان و مشاعات لابی - فوق العاده زیبا و دیدنی آماده بازدید - همراه با قیمت کارشناسی شده از متری 2800000 تومان نقد و اقساط - آدرس : رامسر – بلوار معلم ( لیدو سابق ) نبش ساحل 13 مجتمع مسکونی نگین رامسر- آپارتمان - فروش -خرید - آپارتمان اجاره ای - آپارتمان فروشی . + الهیه - املاک - باغ فروشی - تهیه مسکن - خرید آپارتمان - خرید خانه - رهن اجاره - رهنی - زعفرانیه . - زمین صنعتی - زمین فروشی - سوله - فردیس - فرمانیه - فروش آپارتمان - فروش خانه - فروش ویلا - فروش کلنگی . - فروشی - محمودیه - مسکن - مشارکت در ساخت - مشاورین املاک - مغازه - ملک - نیاوران - کارخانه - کرج - کلنگی - یوسف آباد -
برچسب‌ها: زیباترین آپارتمان , گران ترین آپارتمان , آپارتمان زیبا , فروش آپارتمان , خرید اپارتمان , گرانترین اپارتمان , آپارتمان مجلل , قشنگترین آپارتمان در تهران , عکس آپارتمان زیبا , بهترین آپارتمان , عکسهای آپارتمان , خرید و فروش اپارتمان درج آکهی فروش آپارتمان



فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 19
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 1011
بازدید کل : 74272
تعداد مطالب : 133
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان  مجتمع های آپارتمانی اداری ، مسکونی و واحدهای تجاری  بهمراه آدرس  http://farasazeh.loxblog.com/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط

 






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 133
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 24

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 4
:: باردید دیروز : 19
:: بازدید هفته : 23
:: بازدید ماه : 1011
:: بازدید سال : 4218
:: بازدید کلی : 74272